Preparant el llançament: 8 d´octubre de 1998, pati de l´IES Guindàvols
Coets realitzats pels
següents
alumnes de tercer d´ESO de l´IES Guindàvols:
Sara Barrau, Joan Lluís
Gómez, Roberto Granado, Jordi Lavega, Xavier Llamas, Ignasi Vilaplana,
Marcel Boix, Meritxell Cuny, Daniel Gil, Cristina Gómez, Xavier
Grenier, Bernat Labarias, Esther Martí, Oriol Masip, Sergi Pujol,
Esther Vives, Marta Giné, Oriol Lupiañez, Núria Rodriguez
i Jordi Inglés
Construeix un “coet " i fes-lo volar
Edifici de 8 pisos. El coet inicia el descens!
Quines lleis físiques són aplicables al moviment del coet?
Quan triga més, en pujar o en baixar? ( Cal tenir en compte la força de fricció de l´aire)
Estudi experimental del moviment del coet
El dia 15 de juliol de 1999
hi
va haver un llançament multitudinari de coets a càrrec dels
nens/es de la ludoteca ElsArenys
del Segre de Lleida; els coets utilitzen aigua com a agent
propulsor,
la qual cosa els impel.leix cap dalt. A la foto s´observa
l´aigua,
en canvi el coet no es veu.
.On és el coet?
Fes volar el coet , utilitzant la força propulsora dels gasos produïts en reaccionar químicament:
vinagre + bicarbonat de sodi
La hidrazina ( N2H4 ) s´utilitza com a combustible de coets. Crema per contacte amb el peròxid d´ hidrogen ( H2O2 ) i es desprenen nitrogen ( N2 ) i aigua ( H2O ) gasosos.
La pólvora negra ( combustible dels coets pirotècnics ) és una barreja de nitrat de potassi,carbó i sofre, que, en cremar a l´aire lliure, produeix sulfur de potassi i desprèn els gasos diòxid de carboni i nitrogen, segons la reacció:
Posa exemples d´altres
combustibles (propergols ) que s´utilitzin per propulsar els
coets.
Escriu-ne les reaccions químiques.
Digues el nom dels científics més importants i les dates històriques que van fer possible la construcció i el desenvolupament dels coets.
Robert Hutchings Goddard
va assajar el primer coet de combustible líquid el 16 de març
de 1926. El coet tan sols va pujar 61 metres i va assolir
només
una velocitat de 90 km/h. Entre 1930 i 1935 llançà coets
els quals assoliren velocitats de 800 km/h i altures de 2500 m. Avui en
dia se´l considera el pare de la “coeteria moderna”. Què més
se´n sap de Goddard?
Durant la Segona Guerra Mundial un grup de científics construïa a Alemanya coets basats en els principis d´en Goddard; així arribaren al V-2, que d´haver-se perfeccionat abans hagués donat la victòria als nazis. Informa´t de la utilització d´aquests coets durant la segona Guerra Mundial
En acabar la guerra els experts en coeteria alemanys arribaren a Amèrica i quan se´ls va preguntar per la seva ciència, respongueren estupefactes: “ però per què no pregunteu Goddard?”